Wczytywanie...
Jesteś tutaj  Strona główna  >  Czytelnia  >  Przeglądany artykuł

Jak dopasować układ CV?

Konstruując własną kandydaturę należy pamiętać, że istnieją różne formy prezentacji siebie w oczach pracodawcy. Teraz przedstawię krótką charakterystykę każdego rodzaju, układu CV.

Nie musisz stawiać na klasyczny model CV, ale pójść o krok dalej i poznać szereg innych rozwiązań ułatwiających kontakt z pracodawcami w branży kreatywnej, ale nie tylko. 

Układ chronologiczny

Najpopularniejszy, uniwersalny układ, w którym kolejność przedstawiania informacji o sobie jest następująca:

  • dane osobowe,
  • wykształcenie,
  • przebieg pracy,
  • inne osiągnięcia (kompetencje, zainteresowania, referencje).

Wszystkie wiadomości powinny być przedstawiane w odwrotnej kolejności tzn. od teraźniejszości do przeszłości. Podawaj zawsze informacje kluczowe z perspektywy ogłoszenia o pracę. Jeżeli o pewnych doświadczeniach nie chcesz mówić, po prostu je omiń w CV, nie musisz na siłę opisywać wszystkich stanowisk wykonywania obowiązków zawodowych. Takie zestawienie pozwala rekrutującemu odnaleźć najważniejsze z jego punktu widzenia dane. Warto także pamiętać, że osoby zajmujące się selekcją kandydatów nie poświęcają na czytanie CV zbyt dużo czasu, dlatego zadbaj o to, aby już na samym początku przedstawić siebie jako idealnego kandydata.

Układ chronologiczny to podstawa, coś dla początkujących. Tak wygląda praktycznie każdy szablon spotykany w kreatorach CV online. Pozycjami danych możesz manipulować, aby wydobyć ze strony A4 większy potencjał.

Układ funkcjonalny

Ten układ kierowany jest do osób, które chcą zmienić branżę, mają luki w zatrudnieniu i wykształcenie niezbyt pasujące do określonego stanowiska. Głównym celem kandydata używającego tego schematu CV jest umniejszenie negatywnych cech, a wyeksponowanie pozytywnych, do których zalicza się szczegółowy opis kompetencji i umiejętności, które mogą mieć decydujące znaczenie podczas zatrudnienia. CV funkcjonalne to pewnego rodzaju analiza Twoich mocnych stron.

Możesz manipulować układami pod ogłoszenie o pracę, testować różne rozwiązania i pokusić się o realną analizę efektywności przesyłania szablonów CV.

Układ celowy

Użyją go osoby, które dokładnie wiedzą, co chcą robić i mogą przedstawić na to dowody. Najważniejsze informacje to kursy, szkolenia, osiągnięcia, predyspozycje. Kandydat opisuje swoje specjalistyczne doświadczenie i co najważniejsze cel, jaki zamierza osiągnąć na wybranym stanowisku. W tym układzie pomijane są informacje nie mające wpływu na realizację celu zawodowego. Rekrutujący nie zobaczy tu zmian pracodawców i całego stażu pracy. To ciekawy układ wyróżniający ludzi pewnych siebie, specjalistów zaangażowanych w pasjonujące projekty.

Układ kreatywny

W zasadzie nazwa mówi za siebie. Twoim celem jest maksymalne wyróżnienie się spośród innych kandydatów. Możesz używać kolorów, nagrać filmik, wysłać piosenkę o swojej kandydaturze, wywiesić plakaty, a nawet stworzyć stanowisko promocyjne w galerii handlowej. Jednym z najpopularniejszych narzędzi jest w tym wypadku CV w formie multimedialnej. W erze smartfonów zaprojektowanie CV kreatywnego nie zajmuje wiele czasu, a okazuje się często wstępem do interesującej kariery w świecie mediów, modelingu i nie tylko. Urzędy pracy pozwalają kandydatom stworzyć osobistą prezentację, która pośrednio jest dla pracodawcy mini rozmową kwalifikacyjną. Konstruując CV kreatywne kieruj się zasadą braku zasad.

Elastyczność w kształtowaniu zawodowego wizerunku

Pamiętaj, że podane wyżej formy to tylko wskazówka. Możesz manipulować poszczególnymi elementami CV, aby dostosować je maksymalnie do potrzeb swoich i pracodawcy. Wszystkie chwyty w walce o pracę są dozwolone. Seo copywriter powinien postawić na budowanie sporego portfolio, na rozwój strony internetowej i na referencje od wielu zleceniodawców. To najczęściej wystarczy do selekcji wartościowych zamówień. Reszta zależy od Twojej inicjatywy, poświęcenia.

© 2020, Maciej Ciećko. Wszystkie prawa zastrzeżone. Używanie treści bez zgody autora zabronione.

O autorze

Avatar

Seo Copywriter

Pisanie to moja prawdziwa pasja, zawód i sposób na życie. Jestem zaufanym SEO Copywriterem wielu popularnych agencji interaktywnych. Na stronie dzielę się praktycznymi wskazówkami, przemyśleniami dotyczącymi marketingu treści. Wspieram budowanie marki osobistej i dzielę się metodami optymalizacji treści nie tylko pod wyszukiwarki, ale przede wszystkim czytelników. Dodatkowo prowadzę sprzedaż gotowych, jakościowych artykułów SEO za pośrednictwem Giełdy Tekstów i przyjmuję zlecenia od klientów zainteresowanych długoterminową współpracą opartą na zaufaniu.