Loading...
You are here:  Home  >  Reading Room  >  Current Article

Najważniejsze elementy CV

W poprzednich materiałach otrzymałeś wiedzę o tworzeniu CV. Teraz zobaczysz, jak to wszystko wygląda w praktyce.

Wstawiać ten nagłówek, czy nie?

Tak jak wcześniej zaznaczyłem ten element można pominąć. Na górze nie wpisujesz Curriculum Vitae. To zbyt oczywiste i niepotrzebne. Większość osób przygotowujących się do rekrutacji na nowe stanowisko ściąga szablony. Krótko mówiąc nie chcesz aplikować tak, jak inni, bo to zmniejsza prawdopodobieństwo dobrego kontaktu z pracodawcą. Ty masz większe szanse na skonstruowanie świetnego CV, które mając formę standardową przy okazji wyróżni się z tłumu podobnych dokumentów. Oczywiście musisz poświęcić trochę czasu na dopracowanie własnej wizytówki, ale to się opłaci w większym zrozumieniu władnych predyspozycji. Im dłużej pracujesz nad CV, tym więcej ciekawych rzeczy się otwiera. Miejsce zaoszczędzone tutaj przyda się na właściwe wyeksponowanie danych kontaktowych.

Jeżeli jednak uważasz, że nagłówek jest potrzebny i nie chcesz z niego zrezygnować postaraj się o najprostszy, czytelny format. Wystarczy pogrubienie, większa wartość czcionki i wyśrodkowanie.

Co zrobić z danymi kontaktowymi?

Oczywiście nie umieszczaj w szablonie takiego nagłówka. To tylko kolejna część schematu CV. W tym momencie możesz wstawić poziomą delikatną linię umożliwiającą lepszą ekspozycję imienia i nazwiska. Na tym etapie określ także, z której strony chcesz i czy w ogóle wstawić zdjęcie. W Polsce przyjmuje się, że zdjęcie to naturalny element aplikacji na stanowisko, natomiast w UK obowiązuje zupełnie inny model prezentacji u pracodawców. Pamiętaj o tym przy różnicowaniu rynków zatrudnienia.

Podaj jedynie podstawowe dane kontaktowe w kolejności:

  • telefon najlepiej komórkowy,
  • e-mail, używaj profesjonalnego, najlepiej imiennego konta poczty elektronicznej. Loginy powiązane z pasjami, czy formami abstrakcyjnymi nie są mile widziane i wzbudzają niechęć. Chcesz poważnego traktowania, więc musisz ten element dobrze przemyśleć.
  • Jeżeli posiadasz stronę internetową umieść ją koniecznie. To może być doskonały temat podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Nie zapomnij usunąć hiperłączy.

Co do adresu nie jest konieczny w erze pracy zdalnej, wymiany wiadomości przez media społecznościowe, czy e-mail. Lepiej zaoszczędzić trochę miejsca na omówienie kwalifikacji.

Strukturę danych kontaktowych dziel w minimalistycznym systemie. Możesz też zaznaczyć, jakie formy komunikacji preferujesz.

Po zakończeniu tej części przechodzimy naturalnie do kolejnego nagłówka, elementu CV, czyli celu zawodowego.

Wartościowe kształtowanie celu zawodowego

W większości darmowych szablonów ten punkt jest niestety pomijany. Wiele osób nie ma świadomości jego istnienia. W pewien sposób hasło, które tutaj umieścisz może stać się kluczem do zatrudnienia.

Przykład celu zawodowego: Zatrudnienie na stanowisku seo copywritera w celu udoskonalania treści i sprzedaży na stronach internetowych klientów.

Cel zawodowy może zastąpić charakterystyka: Doświadczony seo copywriter skutecznie zwiększający sprzedaż u zleceniodawców.

Krótkie zdanie, w którym zostaną podkreślone kluczowe elementy motywacyjne bardzo wiele mówi o potencjalnym kandydacie. Dobrze zastanów się nad tym sformułowaniem. W zależności od ogłoszenia możesz cel rozbudować lub w ogóle pominąć. Wskazanie własnej specjalizacji przydaje się w szybkim selekcjonowaniu propozycji od kandydatów.

Co z wykształceniem w CV?

Nagłówek warto w tej chwili delikatnie podkreślić. Pamiętaj, że przedstawianie informacji dotyczących Twojej wczesnoszkolnej kariery nie ma sensu i jest nieprofesjonalne. W opisie odwołaj się maksymalnie do okresu liceum, bądź technikum.

Po lewej umieść przedział lat edukacji zaczynając od najświeższych danych. Bezzasadne jest wpisywanie dokładnych dat. Zajmują niepotrzebne miejsce. Po wykonaniu tego zadania wymień kolejno nazwę szkoły, profil lub specjalizację. Jeżeli studiujesz koniecznie zaznacz stopień wykształcenia, tytuł zawodowy i opis pracy licencjackiej/magisterskiej (opcjonalnie). Dobrą praktyką jest także wpisanie bardzo dobrej oceny z dyplomu.

W zależności od potrzeb opis można skrócić i wybrać jedynie niezbędne informacje. Uwydatnić wykształcenie powinni przede wszystkim absolwenci bez większego doświadczenia zawodowego. Przedziały edukacji rozbijaj delikatnymi elementami graficznymi.

Wczytuj się dokładnie w ogłoszenia o pracę. Niektórzy pracodawcy na dzień dobry zaznaczają, że nie interesują się wykształceniem kandydatów, tylko pasją, zrealizowanymi projektami, innymi czynnikami. CV zapewnia zatem sporą elastyczność w zależności od oczekiwań pracodawców.

Określenie doświadczenia zawodowego

Zasada odwróconej kolejności jest wciąż aktualna. Najpierw wpisujesz lata pracy rozpoczynając od Twoich najnowszych doświadczeń. Kolejnymi elementami jest miejsce pracy, dział, stanowisko i na końcu zadania, które możesz przedstawić używając punktowania. Konstruując CV na tym etapie musisz podkreślać i wybierać obowiązki, które mają znaczenie dla Twojego przyszłego pracodawcy.

Postaraj się o stwierdzenia szczegółowe. Nie pisz, że byłeś pracownikiem biurowym z szerokim zakresem obowiązków. Takie zdanie nie przekazuje żadnych informacji.

Dodatkowo do każdego miejsca pracy możesz przyporządkować listę osiągnięć lub umieścić ją w kolejnej części CV.

Wpisując osiągnięcia używaj języka liczb i koncentruj się na korzyściach, które pracodawca osiągnął dzięki Twoim działaniom. Nigdy odwrotnie. Na wszystkie informacje zawarte w CV musisz mieć potwierdzenie.

Przykład: 2005-2011 Bank Bankowy S.A. oddział w Augustowie.

Stanowisko: Doradca finansowy.

Obowiązki: obsługa kluczowych klientów, doradzanie w zakresie usług finansowych, utrzymywanie długoterminowych relacji z klientami.

Osiągnięcia: zmniejszenie ogólnego czasu obsługi klienta o 100 godzin miesięcznie, zwiększenie sprzedaży usług finansowych o 25% w stosunku rocznym.

W swoim CV użyj wypunktowania. Jeżeli jednak masz mało miejsca i chcesz zmieścić wiele informacji możesz wymieniać po przecinku. Grunt to zachować umiar i formę.

Może się zdarzyć, że nie miałeś zbyt wielu obowiązków a osiągnięcia pozostawiają wiele do życzenia. W takim wypadku zadbaj o logiczną konstrukcję kolejnych elementów CV, w których przedstawisz swoje kluczowe kompetencje lub inne projekty. Musisz wiedzieć, że nie ma człowieka, który kompletnie nic w życiu nie robił i nie miał pewnych osobistych predyspozycji do wykonywania różnych rodzajów pracy. To prawdopodobnie spore pocieszenie u osób, które dopiero rozpoczynają karierę zawodową.

Uwydatnienie kompetencji oraz umiejętności

Ten element może w dużym stopniu zadecydować o Twojej zawodowej przyszłości. W ogłoszeniach pracodawców znajdują się podpowiedzi odnośnie niezbędnych kwalifikacji. Przeanalizuj swoje doświadczenia w tym zakresie. Wybierz tylko te umiejętności istotne z punktu widzenia stanowiska, o które się ubiegasz. Chcąc pracować jako elektryk nie napiszesz, że umiesz obsługiwać program do obróbki zdjęć.

Nagłówek umiejętności możesz sprytnie podzielić na kategorie tj. kursy i szkolenia zawodowe, języki obce, licencje, uprawnienia, certyfikaty. Inne pomysły to podział na umiejętności twarde i miękkie. Wybierz logiczną i przejrzystą strukturę. To, jak zwykle podstawowe założenie. Stawiaj raczej na zajawki ciekawych projektów, umiejętności do przedyskutowania na rozmowie kwalifikacyjnej.

Przykład:

Kursy, szkolenia zawodowe, licencje:

  • Szkolenie „Psychologia finansów” organizowane przez firmę „Prosedus”,
  • Kurs „Praca w warunkach stresu” zakończony zdobyciem certyfikatu organizowany przez firmę „Chcesztomasz”,
  • Licencja dorady finansowego.

Języki obce:

  • Angielski bardzo dobry w mowie i piśmie. Certyfikat FCE,
  • Niemiecki dobry w mowie i piśmie.

Inne:

  • Bezwzrokowe pisanie na klawiaturze,
  • Obsługa urządzeń biurowych.

Jak pisać o własnych zainteresowaniach w CV?

Punkt dotyczący zainteresowań może okazać się doskonałą kartą przetargową. Uważaj na banały typu muzyka, film, książka. Kieruj się praktycznymi zasadami wyboru zainteresowań. Niech przedstawią Cię w pozytywnym świetle. Najlepiej gdyby dotyczyły dziedzin związanych z obszarem rozwoju zawodowego, intelektualnego i fizycznego.

Przykład: spekulacja walutami na Forex z uwzględnieniem analizy fundamentalnej, ekstremalne spływy kajakowe z potwierdzonymi sukcesami, pasjonat poezji Zbigniewa Herberta.

Czytając powyższy zestaw na pewno możesz wyobrazić sobie takiego człowieka. To typ romantycznego ryzykanta. Określ własną charakterystykę jednoznacznie kojarzącą się z Tobą. Unikaj za wszelką cenę banałów w dziale z zainteresowaniami, a jeżeli nie masz czym się podzielić po prostu niczego nie publikuj, tylko rozbuduj lub udoskonal pozostałe elementy CV.

O co jeszcze zadbać?

Możesz pokusić się o wprowadzenie referencji na życzenie. Wprowadź do CV aktualną klauzulę o ochronie, udostępnieniu danych osobowych najczęściej dostępną z panelu ogłoszenia o pracę.

Czy trzeba podpisać CV?

Osoby ubiegające się o stanowiska na przykład w urzędach muszą bezwzględnie o tym pamiętać. Od specjalisty zajmującego się rekrutacją w tego typu instytucjach słyszałem, że wielu kandydatów odpada przez brak podpisu. Bardzo ważne jest to, abyś przed aplikowaniem na jakiekolwiek stanowisko upewnił się czy podpis jest konieczny. Nie warto zmarnować swojej szansy przez zaniedbanie.

Podsumowanie

W kolejnej, ostatatniej już części dowiesz się, jakich rzeczy ostatecznie warto pilnować w prezentacji przed pracodawcą, aby liczyć na efektywne, szybkie zatrudnienie. Czy taka wiedza przydaje się w pracy seo copywritera? Tak, ponieważ musisz wiedzieć, jak promować siebie w pierwszej kolejności, aby podejść lepiej do analizy produktów/usług przyszłych klientów. W tekstach SEO wiele razy wykorzystywałem podobne, maksymalnie czytelne podejście.

© 2020, Pisanie Online. All rights reserved Using content without author’s permission is prohibited.

About the author

SEO/AI Enchanced Copywriter

Writing is my true passion, profession, and way of life. I am a trusted copywriter for many popular interactive agencies. On my website, I share practical tips and thoughts on content marketing, support personal branding, and share content optimization methods not only for search engines but primarily for readers. Additionally, I sell high-quality, ready-made SEO articles and accept orders from clients interested in long-term cooperation based on trust.