Loading...
You are here:  Home  >  Reading Room  >  Current Article

Jak napisać CV ułatwiające znalezienie pracy?

W pisaniu CV chodzi o zwiększenie prawdopodobieństwa znalezienia pracy. Jeżeli ściągasz gotowce masz marne szanse na wybicie się w oczach pracodawcy. Zaraz stworzysz dopasowany do Ciebie profesjonalny szablon CV.

Informacje ogólne

Curriculum Vitae, wymowa kurrikulum w’ite to wyrażenie wywodzące się z języka łacińskiego oznaczające przebieg życia. W różnych formach istniało od wieków wszędzie tam gdzie występowała wymiana pracy. Ludzie musieli przedstawiać swoje kwalifikacje, podawać przykłady realizacji projektów i referencje, aby rozwijać się w wybranej przez siebie dziedzinie.

Curriculum Vitae opisuje historię Twojego życia w sposób logiczny przybierając charakter tekstu marketingowego. Pomagałem kilku osobom pisać CV oraz listy motywacyjne zgodnie z przedstawionymi poniżej zasadami z bardzo wysoką skutecznością (jedno stanowisko kierownicze z wymogiem przejścia testu na inteligencję). Zastosowanie klasycznego formatu CV wraz z elementami kreatywnymi dało w 100% szansę na dłuższą rozmowę kwalifikacyjną, czy po prostu na zaproszenie. CV to pierwsze wrażenie, a to już naprawdę wiele znaczy. Niestety wiem, że CV robione na “odczep się” to klasyka gatunku, a wtedy masz niewielkie szanse na racjonalne zatrudnienie. Pytanie, czy warto się starać o pozytywny wizerunek przy nisko płatnych stanowiskach? Moim zdaniem tak, ponieważ zdobyte przy tworzeniu CV doświadczenie przyda się w przyszłości, przy ewentualnej zmianie stanowiska. Teraz wskażę Ci kilka elementów do przemyślenia dotyczących formatu życiorysu zawodowego. 

Tworzenie atrakcyjnego CV

  • Długość

Optymalna długość CV to jedna strona A4. Istnieją odstępstwa od tej reguły. Wiele w tym wypadku zależy od wymagań pracodawcy i doświadczenia zawodowego. Jeżeli posiadasz bardzo duże doświadczenie zawodowe i tak postaraj się czytelnie rozłożyć umiejętności na jednej stronie. Układ CV możesz kształtować dowolnie – tabele, przesunięcia tekstu, zmiana czcionki. Poza tym zostaw pewne informacje o sobie na rozmowę kwalifikacyjną. CV ma mówić o twoich najlepszych cechach, niekoniecznie wszystkich. Upychanie wiadomości na siłę nie ma sensu. Poza tym wypada przystosować długość CV do wymagań pracodawcy dotyczących konkretnego stanowiska. Przesada nie ma najczęściej sensu, bo według większości badań HR na jedno CV poświęca się zaledwie kilka sekund. 

  • Czcionka

Osobiście jestem bardzo uczulony na stronę graficzną i czytelność treści. Z moich poszukiwań w tym zakresie wynikają następujące wnioski. Czcionka powinna mieć standardową wielkość 12 lub 11. Mniejsza lub większa jej wartość burzy konstrukcję CV. Niektóre elementy mogą być zmniejszone np. klauzula o ochronie danych osobowych, a niektóre powiększone np. nagłówki. Najczytelniejszymi czcionkami są Georgia, Times New Roman, Calibri. Kolor tekstu powinien być czarny, a tło białe. Odstępstwa w tym obszarze są niewybaczalne (przy kreatywnym CV robisz właściwie, co chcesz, jednak zasada czytelności przydaje się zawsze. Niektóre dokumenty aplikacyjne odrzucają natychmiast po pierwszym wejrzeniu). Pomyśl o tym, że ktoś może przeglądać CV po wielu godzinach pracy, więc nie chce jeszcze dodatkowo męczyć oczu. 

Gazety i największe portale informacyjne stosują niezmienną zasadę umieszczania czarnych liter na białym tle, ponieważ do takiego kontrastu najlepiej przystosował się ludzki umysł. Na pewno przeszukując strony internetowe trafiłeś na takie, które przedstawiają żółte napisy na czarnym tle. Zastosowanie takich rozwiązań w CV jest dyskwalifikujące. Ostatnią rzeczą, na którą powinieneś zwrócić uwagę to narzędzie edytorskie typu pogrubienie, kursywa i podkreślenie. Stosuj je w CV rozważnie w miejscach, które uznasz za kluczowe np. nagłówki, wybitne osiągnięcia, dane kontaktowe. W kwestii użycia listy punktowej uważaj na pojedyncze punktory (wyglądają po prostu źle i burzą konstrukcję). 

  • Papier

W XXI wieku CV wysyła się najczęściej drogą elektroniczną. Ostateczną wersję najlepiej zapisać w nieedytowalnym pliku PDF. Jeżeli jednak decydujesz się na druk papier powinien być doskonałej jakości, biały, bez udziwnień. Kolorowe CV sugeruje, że jesteś desperatem i od razu ląduje w koszu. Unikaj okładek lub oprawy. Dokument aplikacyjny to nie prezent pod choinkę. Konstruując układ zostaw rekrutującemu trochę miejsca na osobiste notatki.

  • Elementy graficzne

Głównymi grafikami w CV są najczęściej zdjęcie, nagłówek i ewentualnie linie rozdzielające poszczególne części tematyczne. Po zgłębieniu tego tematu dochodzę do wniosku, że pojawia się tu najwięcej kontrowersji.

Człowiek najczęściej obserwuje tekst od lewej do prawej (standard kulturowy) i szczególną uwagę zwracamy na wyeksponowane elementy graficzne znajdujące się po lewej stronie. Przypomnij sobie teraz większość stron internetowych. Niewielu autorów decyduje się na umieszczanie swojego logo po prawej stronie, ponieważ mają świadomość, że zostanie ono po prostu przez umysł przeciętnego internauty pominięte. Dokładnie ta sama zasada działa w CV. Umieszczając zdjęcie po lewej zwracasz na nie szczególną uwagę. Zdjęcie po prawej to wyeksponowanie i uzupełnienie treści. Wszystko zależy od tego na czym chcesz się najbardziej skupić. 

Jakie zdjęcie umieścić w CV?

Format legitymacyjny lub coraz częściej stosowane zdjęcie całej sylwetki na profesjonalnie dobranym tle.

Zdjęcie, na którym widać twarz jest wystarczające i w tym obszarze możesz być spokojny. Jeżeli chcesz zwiększyć wiarygodność przedstaw swoje zdjęcie w drugiej opisanej formie. Co możesz zyskać? Większość rekrutujących wie sporo o mowie ciała i widząc całą sylwetkę kandydata mogą wnioskować o jego cechach charakteru. Jeżeli jesteś pewny siebie, bardzo dobrze wyglądasz w garniturze, a przy okazji świetnie wychodzisz na zdjęciach przemyśl dokładnie to zagadnienie.

Nagłówek nie powinien przybierać formy graficznej lub można go w zupełności pominąć (nieco więcej miejsca do rozdysponowania). Pracodawca otrzymując dokument podpisany CV doskonale wie, co otrzymał.

Przejrzystość to priorytet

Reszta elementów graficznych powinna być dobrana z zachowaniem zasad przejrzystości. W kolejnej części poradnika zapoznasz się z popularnymi rodzajami CV i dobierzesz jeden ze schematów do promocji siebie w oczach pracodawcy. Pisanie CV to zadanie skomplikowane wyłącznie na początku drogi zawodowej. Później przychodzi gładko. Mam nadzieję, że pierwsza część poradnika zachęci Cię do dalszej lektury. 

© 2016 – 2020, Pisanie Online. All rights reserved Using content without author’s permission is prohibited.

About the author

SEO/AI Enchanced Copywriter

Writing is my true passion, profession, and way of life. I am a trusted copywriter for many popular interactive agencies. On my website, I share practical tips and thoughts on content marketing, support personal branding, and share content optimization methods not only for search engines but primarily for readers. Additionally, I sell high-quality, ready-made SEO articles and accept orders from clients interested in long-term cooperation based on trust.