Zleceniodawcy poszukujący seo copywriterów często wskazują na brak powiązania pomiędzy jakością artykułów, a sugerowanymi stawkami. Co zatem zrobić, aby dobry tekst seo otrzymać za stosunkowo niewielkie pieniądze?
- Nie zostawiaj dobrowolności (na początku)
W zleceniu określ dokładnie tematykę, tytuły artykułów, słowa kluczowe, podaj przykłady, na których wykonawca może się wzorować, określ liczbę nagłówków, ilość znaków, a w skrajnych przypadkach zaznacz, że nie chcesz tekstów pisanych w pierwszej osobie, ale informacyjnych, skierowanych do użytkownika. Podstawowa formatka pod zlecenie bywa niezwykle pomocna i pozwala od razu stwierdzić, czy wykonawca wywiązał się właściwie z obowiązków. Przy bliższym poznaniu warto dać dobremu seo copywriterowi odrobinę swobody przy pisaniu treści. Im większa różnorodność artykułów, tym lepiej.
- Proś o płatną, jednorazową próbkę
Przetestowanie umiejętności seo copywritera traktuj jako priorytet. Ludzie mają różny styl. Poza tym już podczas wysyłania pierwszego załącznika możesz ocenić terminowość wykonawcy. Niektórzy seo copywriterzy posiadają rozbudowane portfolio na stronach internetowych. Wystarczy spojrzeć na mój przykład. Styl mam podobny przy codziennych zleceniach.
- Płać powyżej średniej
Za 1 zł/1000 znaków nie dostaniesz jakości. W roku 2016 seo copywriting za 1 zł/1000 znaków praktycznie nie istnieje. Dlaczego? Masowe treści wypiera marketing treści, czyli dobre artykuły, mocno rozbudowane. Dużym uznaniem cieszą się serwisy, które skupiają wielu seo copywriterów, a przez efekt skali gwarantują nieco wyższe stawki podstawowe. Osobiście odsunąłem się od wszystkich zleceniodawców płacących poniżej średniej i to jedna z lepszych decyzji. Kilka miesięcy temu współpracowałem z firmą, która ekstremalnie obniżyła stawki, a większość pracowników po prostu się zwolniła. Przedsiębiorca myślał, że zarobi na niewolniczej pracy, ale się pomylił. Poza tym trzeba wiedzieć, za co płacisz. Czasami zleceniodawcy nie znają różnicy między preclem, tekstem zapleczowym, a artykułem tematycznym. Traktują wszystko identycznie, obrażając tym samym zawodowych pisarzy. Dowiedz się zatem, co konkretnie zlecasz.
- Unikaj pośredników i masówek
Zamówiłem raz teksty u pośrednika i je natychmiast skasowałem. Jeżeli zamawiasz treści profesjonalne to przecież podpisujesz się pod nimi swoim imieniem oraz nazwiskiem, więc korzystaj z potencjału seo copywritera, który występuje pod własną marką. U pośredników masz również większe problemy z wprowadzeniem ewentualnych poprawek.
- Podpisz prostą umowę o dzieło
Umowa o dzieło broni dwie strony przed oszustwem, a i wypada korzystnie w rozliczeniach. Poza tym początkujący seo copywriter chętniej obniży stawkę, jeżeli będzie wynikała z umowy. Faktura VAT to ideał, jednak trzeba naprawdę dużo pisać, aby móc wystawiać faktury i funkcjonować w pisarskim fachu niezależnie. Siedzę na rynku od ponad siedmiu lat i wiem, co mówię. Seo copywriter wystawiający faktury VAT zdarza się niezwykle rzadko, co świadczy o jakości. Zgadza się, trochę się reklamuję 🙂
- Komplementuj
Na mnie komplementy działają niesamowicie. Zleceniodawca mówiący o wysokiej jakości moich tekstów otrzymuje je coraz lepsze. Po prostu uzależniam się od uczucia satysfakcji z dobrze wykonanej roboty. Polecam technikę komplementowania pracy.
- Daj czas
Nie ustalaj bardzo wąskich terminów, bo to stresuje. Często mam do napisania ponad piętnaście stron dziennie, dlatego nie lubię, jak ktoś życzy sobie realizacji natychmiastowego zamówienia na ogromną ilość znaków. To najczęściej fizycznie niemożliwe.
- Zaproponuj realną, długoterminową współpracę
Nie musisz oferować wielkich pieniędzy. Długoterminową współpracę docenia się bardziej. Miałem sytuację, gdzie firma zażądała ode mnie umowy, oferując jedno zlecenie, co dwa miesiące na kwotę 13 zł brutto. Szczerze mówiąc, zatkało mnie. Podchodź poważnie do człowieka, z którym zamierzasz współpracować i okaż mu minimum szacunku.
- Faktura dobra na wszystko
Szukaj seo copywritera podchodzącego do pracy poważnie, prowadzącego działalność, wystawiającego faktury VAT. Zlecaj teksty człowiekowi, a nie firmie, bo w strukturach odpowiedzialność za jakość naturalnie się rozmywa.
- Nigdy nie żądaj poprawek, ale proś o nie po wystąpieniu kłopotów
Nie każdy tekst może się podobać. To naturalne. Trzeba się od czasu do czasu przygotować na odbicie załącznika do poprawek. Nie mów „popraw to natychmiast (w dopowiedzeniu ty idioto”, ale „witam pana/panią, artykuł jest napisany dobrze, ale nie do końca spełnia moje oczekiwania. Czy mógłbym prosić o poprawę następujących punktów (tutaj określasz pożądany rezultat)”.
Na zakończenie
Gwarantuję, że po wprowadzeniu dwóch, trzech punktów z listy poprawisz jakość zamawianych tekstów seo. Na mnie działają, np. komplementy i długoterminowa współpraca, z uczciwymi warunkami zatrudnienia.
© 2016 – 2020, Pisanie Online. All rights reserved Using content without author’s permission is prohibited.