Loading...
You are here:  Home  >  Reading Room  >  Current Article

Jak napisać ogłoszenie, które sprzedaje?

W erze sprzedaży internetowej bezpłatne lub płatne ogłoszenia to standard w sieci. Kupujemy, wymieniamy i sprzedajemy dosłownie wszystko, a każdy ogłoszeniodawca chce osiągnąć swój cel jak najszybciej, prawda?

Nad ogłoszeniem trzeba się jednak srogo napracować, aby odniosło sukces i przebiło masę konkurencyjnych ofert. W artykule przedstawiam wszystkie istotne informacje, które pozwolą uczynić pisanie ogłoszenia przyjemnym i efektywnym zajęciem. 

Zrozumieć ogłoszenie

Popularne powiedzonko biznesowe mówi, że reklama jest dźwignią handlu. Bezpłatne dobre ogłoszenie to okazja do ominięcia znienawidzonej formy transakcji klient- pośrednik- klient. Krótką wiadomością skierowaną do konkretnej grupy docelowej możesz zdziałać marketingowe cuda. Trzeba jasno powiedzieć, że ogłoszenie ma skłaniać do podjęcia określonego działania.

Twoim głównym celem jest wywołanie pozytywnej reakcji emocjonalnej – najlepiej pożądania. Dobre ogłoszenie umieszczone w Internecie, prasie, miejscu publicznym spełni swoje zadanie i doprowadzi do zrealizowania transakcji, jeżeli będzie skonstruowane zgodnie z zasadami efektywnego pisania.

Możesz też nie wydać ani grosza na znalezienie chętnego. Ta część będzie szczególnie istotna dla wszystkich osób sprzedających nieruchomości, samochody, droższe rzeczy. Wiem z doświadczenia, że ludzie korzystają z usług pośredników tylko i wyłącznie z czystego lenistwa lub niewiedzy. Wykorzystując potęgę darmowego ogłoszenia znajdziesz kupca lub sprzedasz (wymienisz) wszystko, co zechcesz. Musisz jedynie mieć narzędzia oraz umiejętności, które zamierzam Ci teraz przekazać.

Pamiętaj, że wymiana towarów to przede wszystkim spełnianie potrzeb i rozwiązywanie problemów. Pisząc dobre ogłoszenie robisz przysługę nie tylko sobie, ale przede wszystkim innym ludziom, którzy bez zbędnej straty czasu odnajdują to, czego faktycznie potrzebują.

Pisanie ogłoszenia krok po kroku

Kochasz Piratów z Karaibów i chcesz zostać drugim Jackiem Sparrowem? Spędź wakacje pracując 16/24 na kutrze rybackim w ekstremalnych warunkach. Odkryj granicę swoich możliwości. Zarobki niskie, ale satysfakcja gwarantowana. Kontakt: rybo_ pirat@parostatek.pl.

To tylko żart, który ma Ci uświadomić czego unikać. Pan rybo_pirat na pewno jest miłą osobą, ale taką ofertą zniechęci prawdopodobnie każdego. O błędach w ogłoszeniach za chwilę. Teraz przejdziemy do formalności.

Nagłówek

W Internecie nie musisz wpisywać słowa ogłoszenie na początku tekstu, bo to oczywiste. Jedynie w momencie wywieszania swojej wiadomości w miejscach publicznych musisz zaznaczyć, z czym czytelnik ma do czynienia. Możesz zamiast słowa ogłoszenie przejść od razu do konkretów i napisać, czego dotyczy wiadomość. To o wiele lepsze podejście, ponieważ oszczędza mnóstwo cennego miejsca (przy ogłoszeniach premium oszczędność miejsca to sprawa obowiązkowa). 

Sprzedam, wymienię, kupię, oferuję, oddam, przyjmę + słowo kluczowe.

Tutaj zatrzymam się trochę dłużej i podpowiem Ci, że w Internecie słowo kluczowe, które wpiszesz w ofercie to w większości przypadków prawdziwy klucz do sukcesu. Przeanalizuj przed tworzeniem ogłoszenia mniej więcej najpopularniejsze frazy, które wyszukuje Twoja grupa docelowa. Szukaj szczegółowych wyrażeń w mianowniku (kto? co?)

Może ludzie szukając ogłoszenia o sprzedaży mieszkania nie wpisują sprzedam mieszkanie, ale poszukują fraz bardziej szczegółowych np. sprzedam mieszkanie 40m2 w centrum. Im lepiej zbadasz słowa dotyczące Twojej oferty, tym większe szanse, że trafisz z nią do osób faktycznie zainteresowanych.

Data i miejscowość

Obowiązkowe pozycje w Internecie oraz miejscach publicznych. Odbiorca musi wiedzieć, kiedy i gdzie ogłoszenie wystartowało. Zamieszczając wiadomość w gazecie nie musisz dbać o ten punkt. Dodając informacje o swojej ofercie pamiętaj o jej kontrolowaniu. Długi okres bez odpowiedzi sugeruje, że napisany przez Ciebie tekst nie trafia w gusta, a im dłużej ogłoszenie istnieje w sieci tym więcej osób ma wrażenie, że to co oferujesz jest marnej jakości.

Prezentacja oferty

Po opracowaniu powyższych punktów potencjalny odbiorca wie już, co oferujesz i chce poznać więcej szczegółów. Nigdy nie podawaj w rozwinięciu negatywnych informacji. Przede wszystkim oszczędnie gospodaruj miejscem. Ma być krótko, pozytywnie i na temat. Eksponuj tylko te cechy, które są z punktu widzenia odbiorcy istotne. Unikaj słów typu super, nowość, extra jakość, hit, taniocha. Takie “januszowe zapychacze marketingowe” już nikogo nie ruszają. Używaj równoważników zdań, wyliczaj cechy i celuj w potrzeby swojej grupy docelowej. Jak?

Zastanów się, kim jest osoba, do której się zwracasz. Sprzedając samochód sportowy nie będziesz przecież eksponował jego rodzinnego charakteru. Natomiast sprzedając mieszkanie mógłbyś podkreślić, że znajduje się w spokojnej okolicy z rozbudowaną infrastrukturą. Każde ogłoszenie spełnia potrzeby dwóch stron. Pisząc je zawsze miej to na uwadze. Kupując lub wymieniając określ bardzo dokładnie, czego potrzebujesz i to podkreśl. Dodaj ogłoszenie w kilku wersjach na różnych portalach.

Genialną pomocą w znalezieniu kontrahenta jest zdjęcie. Jeżeli chcesz zwiększyć maksymalnie prawdopodobieństwo odpowiedzi koniecznie o nie zadbaj. Musi być zrobione tak, aby nie było żadnych wątpliwości, co do jakości i ceny.

Proponowana cena

Hasło do negocjacji jest chyba najbardziej popularne, ale czy najlepsze? Niekoniecznie.

Owe negocjacje można rozpocząć od zaoferowania konkretnej ceny. Nie oszukujmy się, że będziesz negocjować. Z góry wiesz, ile chcesz zarobić. Zrobisz, co zechcesz, ale wiedz, że podanie konkretnej ceny to okazanie szacunku i sposób na wyeliminowanie ciekawskich. Jak poprawnie negocjować? Załóżmy, że chcesz sprzedać mieszkanie za 180 tys. zł. W ogłoszeniu napisz cena ok. 190 tys. zł (możliwość dalszych negocjacji). Startuj zawsze z wyższego poziomu, ale w granicach normy po to, aby dać potencjalnemu klientowi satysfakcję ze zbicia ceny. Proste? No jasne 🙂

Kontakt

Koniecznie podaj godziny kontaktu. Ludzie to uszanują, a bez takiej informacji skazujesz się na rozmowy przez cały dzień i noc. Uważaj na podawanie poczty e-mail w ogłoszeniach. Może zostać wykorzystana do wysyłania spamu.

Najpopularniejsze błędy przy pisaniu ogłoszeń

  • przesadnie długie opisy,
  • przedstawianie cech negatywnych produktu, usługi (wiarygodna informacja jest oczywiście konieczna, jednak bez przesadnych negatywnych emocji),
  • brak wyróżnienia głównej potrzeby,
  • brak analizy słów kluczowych (ogłoszenia online)
  • zbijanie tekstu, który robi się absolutnie nieczytelny,
  • błagalny ton ogłoszenia, który robi z Ciebie desperata,
  • podawanie zawyżonych cen,
  • brak kontroli zamieszczonych ogłoszeń,
  • pisanie tekstu pod siebie, a nie pod grupę docelową,
  • złe określenie wymagań.

Na zakończenie

Domyślam się, że wiesz już, jak napisać dobre ogłoszenie i zdobytą wiedzę wykorzystasz w życiu codziennym. Napisałem w swoim życiu kilkaset ogłoszeń, właśnie na podanym wyżej schemacie i żadne nie zostało odrzucone przez zleceniodawcę. Ogłoszenia to formuła bardzo zbliżona do opisów do katalogów, dlatego pewne zasady da się tutaj stosować zamiennie. Przedstawiona w artykule wiedza wynika z mniej więcej siedmioletniej praktyki zawodowej (seo copywriter). 

© 2016 – 2020, Pisanie Online. All rights reserved Using content without author’s permission is prohibited.

About the author

SEO/AI Enchanced Copywriter

Writing is my true passion, profession, and way of life. I am a trusted copywriter for many popular interactive agencies. On my website, I share practical tips and thoughts on content marketing, support personal branding, and share content optimization methods not only for search engines but primarily for readers. Additionally, I sell high-quality, ready-made SEO articles and accept orders from clients interested in long-term cooperation based on trust.